Keski-Suomen Terveydenhoitajayhdistyksen historiaa

78-vuotias Keski-Suomen Terveydenhoitajayhdistys on ollut virallisesti toiminnassa vuodesta 1945, perustamisen vuosipäivää vietetään 25 marraskuuta. Matka meidän Keski-Suomen yhdistykseksi vei seitsemän vuotta Tyyne Luoman aloituksesta luoda terveydenhoitajille oma yhdistys ja sitä edelsi terveydenhoitajatarkerhotoiminta myös Keski-Suomen alueella.

Kaikki alkoi siitä,kun joukko terveydenhoitajattaria kokoontui 30.1.1938 Helsingin Säätytalolle silloisen valtion terveydenhuolto-opiston johtajattaren Tyyne Luoman aloitteesta perustamaan omaa yhdistystä. Sääntöjen mukaan yhdistyksen jäseneksi hyväksyttävien tuli kuulua myös Suomen Sairaanhoitajatarliittoon.

Useimmissa silloisissa lääninterveyspiireissä perustettiin paikallisia terveydenhoitajatarkerhoja, joista vanhimmat ovat vuodelta 1939. Koska Vaasan läänin terveydenhoitajatarkerhon alue oli laaja ja kokousmatkat pitkiä, jaettiin se vuonna 1941 kahteen osaan Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen terveydenhoitajatarkerhoiksi.

Varsinainen Keski-Suomen terveydenhoitajatarkerhon perustamiskokous pidettiin Jyväskylässä 11.4.1941. Puheenjohtajaksi valittiin Anna Heikkilä ja sihteeriksi Fanny Ruotsalainen. Terveydenhoitajatarnimike muuttui terveyssisareksi vuonna 1944, kun eduskunta hyväksyi lain kunnallisista terveyssisarista.

Vuonna 1945 Suomen Sairaanhoitajaliiton Terveydenhoitajatar-jaostosta tuli Suomen Terveyssisaryhdistys (STY) ry. Yhdistyksen jäseniä olivat yhdysrekisteriin merkityt paikallisosastot ja jäsenyys STY:een tuli näiden osastojen kautta. Entiset paikalliset terveydenhoitajatarkerhot oli nyt luontevaa muuttaa osastoiksi. Kaikkiaan osastojen määrä nousi sodan jälkeen kahdeksitoista.

Suomen Terveyssisaryhdistyksen Keski-Suomen paikallisosasto perustettiin 25.11.1945 ja tämän katsotaan olevan nykyisen yhdistyksemme perustamisajankohta. Puheenjohtajaksi valittiin lääninterveyssisar Iida Nenonen ja sihteeriksi terveyssisar Hanna Tenhunen.

Vuonna 1972 voimaan tullut kansanterveyslaki kumosi lain kunnallisista terveyssisarista. uuden lain edellyttämien erillisten kansanterveystoimintojen yhdistäminen sai aikaan terveyssisar- ja kätilönimikkeiden yhdistäminen. Uudeksi virkanimikkeeksi tuli terveydenhoitaja ja samoin yhdistyksen nimi muuttui Suomen terveydenhoitajayhdistys ry:ksi. Keski-Suomen osasto perustettiin 17.2.1973. Sen puheenjohtajana toimi terveydenhoitaja Leena Hänninen ja sihteerinä terveydenhoitaja Leena Numminen.

Vuonna 1975 Terveydenhoitajayhdistys muutettiin liittopohjaiseksi ja niin uudeksi nimeksi tuli Suomen Terveydenhoitajaliitto ry. Liiton jäseniä olivat nyt jäsenyhdistykset ja kunniajäsenet.

Vuonna 1981 myös paikallisyhdistykset liitettiin yhdistysrekisterilain piiriin. Yhdistyksemme virallinen nimi oli Suomen Terveydenhoitajaliitto ry:n Keski-Suomen yhdistys ry. Yhdistyksen puheenjohtajana toimi tuolloin terveydenhoitaja Vuokko Kuha ja sihteerinä terveydenhoitaja Hannele Kaipainen.

Viimeisin sääntömuutos vuonna 1986 lisäsi liiton nimeen virallisen lyhenteen ja ruotsinkielisen käännöksen. Virallinen versio yhdistyksemme nimestä kuuluu tällä hetkellä Suomen Terveydenhoitajaliitto STHL ry, Finlands Hälsovårdarförbund FHVF rf, Keski-Suomen yhdistys ry.